بلاگ نکوسایت

UI

طراحی سایت چیست؟

طراحی سایت چیست؟

طراحی سایت چیست؟ قطعا نام نرم‌افزار به گوش‌تان خورده است. نرم‌افزار یک برنامه شامل دستورات مختلف است که به کمک آن می‌توانیم با سخت‌افزارهای مختلف ارتباط برقرار کنیم. در حقیقت با نرم‌افزار می‌توانیم خواسته‌ی خود از یک دستگاه(یا سخت‌افزار)خاص را به آن بفهمانیم. یک سایت هم نوعی نرم‌افزار است. نرم‌افزاری از نوع نرم‌افزارهای تحت وب. پیچیده‌اش نمی‌کنیم! فقط در همین حد بدانیم که نرم‌افزارها از لحاظ کاربری، زبان برنامه‌نویسی استفاده شده و یک سری پارامترهای دیگر می‌توانند به گروه‌های خاصی دسته‌بندی شوند. مثلا نرم‌افزارهای ویندوزی یا همین تحت وب که پیش‌تر اشاره شد.

هر نرم‌افزاری برای رسیدن به جایگاهی که بتوان آن را یک نرم‌افزار و در حقیقت یک نرم‌افزار مفید و کاربردی دانست، بایستی پروسه‌ی خاصی را بگذراند. این پروسه شامل مراحلی مانند نیازسنجی دقیق، انتخاب زبان برنامه‌نویسی، نگهداری و… می‌شود. اصطلاح پر استفاده‌ی طراحی سایت به شکل خلاصه اشاره دارد به: تشخیص نیازمندی‌ها، طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری، تعیین نوع اجرا، اجرا، و نگهداری یک سایت اینترنتی. در ادامه‌ی مقاله به بررسی مراحل فرآیند طراحی یک سایت اینترنتی می‌پردازیم.

1- تشخیص نیازمندی‌ها

شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین مراحل طراحی یک سایت تعیین دقیق و کامل نیازمندی‌های آن است. نیازمندی چیست؟ نیازمندی همان مشکل و مساله‌ای است که کارفرما قصد دارد با راه‌اندازی یک وب‌سایت آن را حل کند. البته به صورت خیلی کلی. وقتی پای تشخیص نیازمندی‌ها به میان بیاید، بایستی به صورت کاملا جزئی حتی ریزترین نکات هم بررسی شوند. بهترین روش برای تشخیص نیازمندی‌های یک پروژه ارتباط پیوسته با کارفرما است.

ابتدا از کارفرما خواسته می‌شود تا اهداف، مشکلات و نیازهای خود در این پروژه را به هر روشی که برای او آسان‌تر است بیان کند. در ادامه می‌توان از او خواست نمونه یا نمونه‌های موجودی را معرفی کند که به آنچه او در ذهن خود دارد نزدیک هستند. نکته‌ی کلیدی در این پروسه، پرسیدن سوالات درست از کارفرما است. این سوالات درست هستند که برنامه‌نویس یا طراح را به هدف نهایی کارفرما که شاید در اعماق ذهن او باشد رهنمون می‌کنند.

2- طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری

یکی دیگر از مهم‌ترین مراحل فرآیند طراحی یک سایت اینترنتی، طراحی رابط و تجربه کاربری است! کاربر نهایی یک وبسایت باید بتواند به آسانی با سایت ارتباط برقرار کند و به خواسته‌اش برسد. رابط کاربری آن قسمتی از یک وبسایت است که کاربر نهایی آن را می‌بیند و با آن تعامل دارد. فرم‌ها، تصاویر، متن‌ها و… همه رابط کاربری ما را تشکیل می‌دهند. رعایت اصول طراحی گرافیکی تضمین‌کننده‌ی یک رابط کاربری خوب است.

و اما تجربه کاربری چیست؟ به صورت خلاصه تجربه کاربری یعنی کاربر نهایی ما از کار کردن با محصول ما(در اینجا وبسایت) حس خوب و مثبت دریافت کند. خب، می‌دانیمه که حس خوب معانی و مفاهیم گسترده‌ای می‌تواند داشته باشد. اگر طراحی ما به گونه‌ای باشد که کاربر در کوتاه‌ترین زمان ممکن به هدف خود برسد، کاربر حس خوب دریافت کرده است. همچنین اگر رنگ‌بندی در طراحی ما به صورت استاندارد انجام شده باشد، باز هم به کاربر حس خوب منتقل می‌کنیم. برای آشنایی با طراحی بیشترتجربه کاربری بد نیست به مقاله‌ی مبانی طراحی تجربه‌ی کاربری نگاهی بیندازید.

3- تعیین نوع اجرا

برای پیاده‌سازی سایت‌های اینترنتی معمولا دو راه کلی پیش روی ما است. راه اول این است که با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی به صورت خام و از صفر تا صد پروژه رابرنامه‌نویسی کنیم. ناگفته پیداست که این روش هم معایبی دارد و هم مزایایی. راه دوم اما، استفاده از سیستم مدیریت محتو یا همان CMS ها است. CMS ها هم با زبان‌های برنامه‌نویسی نوشته شده‌اند. بزرگ‌ترین مزیت استفاده از یک CMS کاهش هزینه‌های تمام شده به صورت کاملا محسوس است.

در نکوسایت با استفاده از CMS محبوب و قدرتمند وردپرس به پیاده‌سازی ایده‌های کارفرمایان محترم می‌پردازیم. از ویژگی‌های مهم این CMS می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسانی یادگیری و استفاده از آن
  • امنیت بالا
  • توسعه‌پذیری
  • و…

برای دیدن نمونه‌کارهای انجام‌شده در نکوسایت می‌توانید به این صفحه بروید.

4- اجرا

بعد از تشخیص نیازمندی‌ها، طراحی رابط کاربری و تعیین نوع اجرا حال نوبت به پیاده‌سازی وبسایت فرا می‌رسد. اگه نکوسایت و سیاست پیاده‌سازی وبسایت‌ها توسط آن را در نظر بگیریم، به این معنی است که از سیستم مدیریت محتوای قدرتمند وردپرس برای اجرای وبسایت استفاده می‌شود. با وردپرس هم می‌توان از قالب‌ها و رابط کاربری‌های آماده استفاده کرد، و هم می‌توان برای آن قالب یا رابط کاربری گرافیکی اختصاصی طراحی کرد.

در طول پروسه‌ی اجرا نیز بایستی به صورت پیوسته با کارفرما در ارتباط بود تا تغییرات احتمالی و بازخوردها مورد رسیدگی و بررسی قرار گرفته شوند. از بازخوردهای مفید کارفرمایان هیچوقت نباید غافل شد.

5- نگهداری

در صنعت نرم‌افزار جمله‌ی معروفی وجود دارد که می‌گوید: نرم‌افزاری که به‌روزرسانی نشود نرم‌افزاری مرده است. در حقیقت کار و هدف اصلی یک وبسایت دقیقا از زمانی شروع می‌شود که اجرای آن به پایان رسیده باشد. نگهداری، پشتیبانی و به‌روزرسانی یکی از مهم‌ترین مراحل فرآیند طراحی وبسایت است.

در نکوسایت پشتیبانی 6 ماهه به صورت رایگان به کارفرمایان محترم ارائه می‌شود. پشتیبانی شامل آموزش‌های لازم، رفع مشکلات احتمالی و… است که در تمام سرویس‌های نکوسایت وجود دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله کوشیدیم تا توضیحی مختصر درباره روند طراحی یک وبسایت به شما ارائه دهیم. از اینکه تا آخر این مقاله با ما بودید ممنونیم.

Tags

برچسب‌ها

Related Articles

مقالات مرتبط

تفاوت طراحی آماده و اختصاصی در چیست؟
شاید یکی از اولین سوالاتی که در ذهن کارفرما پدید می‌آید این باشد که آیا سایت من اختصاصی است؟ یا آماده؟

دسته‌بندی‌ها