UI

ux-research-techniques-cover

هفت تکنیک کارآزموده و عالی برای تحقیقات کاربری

تکنیک‌های زیادی برای تحقیقات کاربری در طراحی تجربه کاربری وجود داره. در فصل ششم از کتاب مبانی طراحی تجربه کاربری قراره با بهترین این تکنیک‌ها آشنا بشیم. لیست قسمت‌هایی که تا الان منتشر شده رو در این لینک ببینید.


فصل ششم

7 تکنیک کارآزموده و عالی برای تحقیقات کاربری

خب؛ بی‌مقدمه سراغ معرفی این تکنیک‌ها می‌ریم.

تکنیک شماره 1: مرتب‌سازی کارت(Card Sorting)

مرتب‌سازی کارت در اصل تکنیکی بود که مدت‌ها قبل از تحقیقات کاربری در تحقیقات روان‌شناختی استفاده می‌شد. این یک مفهوم ساده است: شما کلمات یا عبارات را روی کارت می‌نویسید. سپس از کاربر می‌خواهید که آنها را دسته بندی کند. همچنین ممکن است از کاربر بخواهید که دسته‌ها را برچسب‌گذاری کند.

کلمات یا عباراتی که روی کارت‌ها می‌نویسید به آنچه می‌خواهید از کاربران خود بیابید بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید بفهمید که آیا معماری اطلاعات شما یا نحوه چیدمان وب سایت شما به راحتی قابل درک است، می‌توانید صفحات مختلف وب‌سایت خود را بنویسید و از یک کاربر بخواهید که آنها را به دسته‌ها دسته‌بندی کند. از سوی دیگر، اگر علاقه‌مند به بررسی نحوه تفکر کاربران در مورد برنامه‌ریزی مالی هستید، می‌توانید فعالیت‌های مختلفی را یادداشت کنید(“پس انداز پول در بانک”، “سالی یک‌بار سفر کردن”، “مشاهده پیشنهادات”، و غیره .) و از کاربران خود بخواهید آنها را بر اساس اولویت مرتب کنند.

انواع تکنیک های مرتب سازی کارت وجود دارد و انتخاب صحیح آن مهم است. بهتر از آن، مجموعه ای از ابزارهای آنلاین وجود دارد که به شما امکان می دهد مرتب سازی کارت را از راه دور انجام دهید و به شما امکان می دهد از این تکنیک در سطح جهانی و نه فقط به صورت محلی استفاده کنید.

چرا مرتب‌سازی کارت یک تکنیک خوب به شمار می‌آید؟

  • کم‌هزینه است.
  • درک نحوه‌ی عملکرد آن هم برای کاربر و هم برای طراح آسان است.
  • آماده‌سازی آن نیاز به اقدام خاصی ندارد.

card-sorting-image
مرتب‌سازی کارت، رویکردی که تحقیقات UX از تحقیقات روان‌شناختی به ارث برده است، روشی عالی و فوق‌العاده ساده برای ارزیابی اولویت‌های کاربران و چگونگی پردازش حس نظم آن‌ها در مورد ماهیت موجود یک آیتم مورد نظر است.

تکنیک شماره 2: بررسی تخصصی(Expert Review)

بررسی‌های تخصصی شامل یک «متخصص» است که از طریق رابط کاربریUI)  در یک محصول) قدم می‌زند و به دنبال مسائل مربوط به طراحی، دسترسی و قابلیت استفاده محصول می‌گردد. هیچ فرآیند ثابتی برای دنبال کردن وجود ندارد و بررسی تخصصی می‌تواند از حرفه‌ای به حرفه‌ی و همچنین از محصولی به محصول دیگر متفاوت باشد. هرچه بازبین در طراحی کاربری و UX تخصص بیشتری داشته باشد، ورودی آن شخص ارزشمندتر خواهد بود (در بیشتر موارد).

مزایای تکنیک بررسی تخصصی

  • سریع، آسان و ارزان.
  • تنها یک متخصص برای پیاده‌سازی این تکنیک کافی است.

تکنیک شماره 3: ردیابی حرکات چشم(Eye Move Tracking)

دانستن اینکه کاربران شما هنگام استفاده از سیستم شما به کجا نگاه می‌کنند، می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد اینکه اثربخشی طراحی شما در کجا قرار دارد، به شما بگوید. ردیابی حرکت چشم به طراحی UI کمک می‌کند و به دانستن نحوه اولویت‌بندی انواع خاصی از محتوا کمک می‌کند. این تکنیک برای تحقیقات دانشگاهی توسعه یافته است. به طور گسترده در تحقیقات پزشکی استفاده می شود، آنقدر محبوب و مقرون به صرفه شده است که توسط تیم‌های UX نیز به کار گرفته می‌شود.

مزایای تکنیک ردیابی حرکات چشم

  • با توجه به پیشرفت روزافزون فناوری، پیشرفت‌ها مدت‌هاست که سیستم‌های ردیابی حرکات چشمی را پشت سر گذاشته‌اند. در نتیجه، EMT آنقدر پیچیده و با احتیاط شده است که سیستم‌های مدرن با آسودگی خیال می‌توانند از نتایج آن مطمئن باشند.
  • همزمان با این پیشرفت‌ها، استفاده از این فناوری به طور فزاینده‌ای مرقوم به صرفه شده است. EMT ممکن است برای هر بودجه پروژه مناسب نباشد، اما اغلب باعث شکست نمی شود.
  • این فناوری به اندازه کافی قابل اعتماد شده است تا نتایج به راحتی قابل بازتولید باشد و ما به عنوان محقق بتوانیم به خروجی‌هایی که به دست می‌آوریم تکیه کنیم.

تکنیک شماره 4: مطالعات میدانی(Field Studies)

این تکنیک در واقع تعدادی از تکنیک ها دیگر را در خود جای داده و تحت عنوان گسترده‌ای به نام مطالعات میدانی آمده است. همه چیز در مورد بیرون رفتن و مشاهده کاربران “در طبیعت” است تا بتوانیم رفتار را در زمینه‌ای که کاربران واقعاً از یک محصول استفاده می‌کنند اندازه‌گیری کنیم. مطالعات میدانی شامل تحقیقات قوم‌نگاری، مصاحبه، مشاهدات و پرس و جوی زمینه‌ای است.

مزایای تکنیک مطالعات میدانی

  • در بین روش‌های موجود هیچ‌کدام ‌قوی‌تر از مشاهده رفتار کاربران در هنگام استفاده از محصول شما نیست. محققان این تکنیک‌ها را دوست دارند و اغلب مشتاق ترغیب مشتریان خود به استفاده از آنها هستند.
  • در صورت اجرای درست، خروجی‌های مطالعات میدانی عمیق‌ترین بینش را در مورد مسائل کاربر ارائه می‌دهد و مسیرهایی را به سمت راه‌حل‌های ممکن روشن می‌کند.

تکنیک شماره 5: آزمون قابلیت استفاده(Usability Testing)

یکی از بهترین تکنیک‌های کاربری که سابقه طولانی و معتبر در تحقیقات UX دارد آزمون قابلیت استفاده است؛ مشاهده کاربرانی که سعی می‌کنند وظایف خود را با یک محصول انجام دهند. چنین آزمایشی می‌تواند بر روی یک فرآیند متمرکز باشد یا دامنه وسیع‌تری داشته باشد.

مزایای تکنیک آزمون قابلیت استفاده

  • آیا می‌توانید راه بهتری برای درک کارهایی که کاربران انجام می‌دهند از تماشای انجام کارهایشان در نظر بگیرید؟ البته، شما باید کاربران مناسب را انتخاب کنید – آنها باید نماینده خوبی از پایگاه کاربر به عنوان یک کل باشند، اما این تقریباً تنها محدودیت این تکنیک است.
  • تست‌های قابلیت استفاده نتایج خاصی را تولید می‌کنند که منجر به اقدامات خاصی می‌شود. بهتر از آن، برای افراد بسیار سخت است که با تصمیماتی که بر اساس این آزمون‌ها گرفته می‌شود مخالفت کنند. رد شواهد رفتار کاربر تقریبا غیرممکن است.

usability-testing
آزمایش قابلیت استفاده، لنز بسیار واضحی است برای مشاهده کاربران در حالی که تلاش می‌کنند وظایف خود را با یک سیستم انجام دهند، ارائه می‌دهد – بیهوده نیست که در بین محققان بسیار محبوب باقی مانده است.

تکنیک شماره 6: آزمون قابلیت استفاده به صورت غیرحضوری(Remote Usability Test)

این همان آزمون قابلیت استفاده است، اما بدون نیاز به کشیدن کاربران به محیط آزمایشگاه شما. این تکنیک زمانی پیچیده و گران بود، اما فناوری پیشرفت کرده است، و اکنون برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی آن نسبتاً ساده است و همچنین از نظر اقتصادی نیز توجیه دارد.

مزایای تکنیک آزمون قابلیت استفاده به صورت غیرحضوری

  • اغلب در زمان و هزینه در مقایسه با آزمایش آزمایشگاهی صرفه جویی می‌کند و اجازه می‌دهد از طیف وسیع تری از شرکت کنندگان در زمانی که مجبور نیستید آنها را به آزمایشگاه ببرید استفاده کنید.
  • از برخی جهات به آزمایش میدانی نزدیک‌تر است زیرا آزمایش‌ها در محیط کاربر انجام می‌شوند و نه در محیط آزمایشگاه مصنوعی. این در بسیاری از موارد نتایج بهتری نسبت به محیط آزمایشگاهی ارائه می‌دهد.

تکنیک شماره 7: پرسونای کاربری(User Persona)

پرسونای کاربر نمایشی خیالی از کاربر ایده آل است. آنها بر اهداف کاربر، ویژگی های آن فرد و نگرش هایی که نشان می‌دهد تمرکز کرده و همچنین انتظارات کاربر از محصول را بررسی می‌کنند.

ما پرسونای کاربر را از سایر اشکال تحقیقات کاربری ایجاد کردیم. بنابراین، آنها یک پرتره واقعی و عمیق را ارائه می‌دهند که به راحتی برای کل تیم هنگام طراحی محصولات در نظر گرفته می‌شود. هر شخصیت کاربر یک نام و یک پیشینه دارد. علاوه بر این، پرسوناها تخیل را القا می‌کنند و تمرکز را روی کاربر حفظ می کنند.

مزایای تکنیک آزمون قابلیت استفاده به صورت غیرحضوری

  • نگاهی عمیق‌تر و خاص‌تر به کاربر می‌دهند.
  • ارتباط افراد با آنها آسان است و زمانی که اعضای تیم در طول پروژه دائماً در مورد آنها صحبت می‌کنند، بخشی از تیم می‌شوند.
  • بسیار سرگرم کننده هستند، و نسبت به بسیاری از نتایج تحقیقاتی دیگر  برای افراد جالب، آسان و به یاد ماندنی‌تر هستند.

جمع‌بندی فصل ششم

برای تحقیقات کاربری تکنیک‌های زیادی وجود دارد، اما این هفت تکنیک در طول سال‌ها، در بسیاری از پروژه‌های UX مورد استفاده قرار گرفته‌اند و نتایج بسیار خوبی به همراه داشته است. هر تکنیک خروجی متفاوتی را ارائه می دهد. بنابراین، شما باید با توجه به شرایط، پروژه، و موارد دیگر تکنیک مناسب خود را به کار بگیرید.

بد نیست یک‌بار به صورت یک لیست به این 7 تکنیک نگاهی داشته باشیم:

  1. مرتب‌سازی کارت(Card Sorting)
  2. بررسی تخصصی(Expert Review)
  3. ردیابی حرکات چشم(Eye Move Tracking)
  4. مطالعات میدانی(Field Studies)
  5. آزمون قابلیت استفاده(Usability Testing)
  6. آزمون قابلیت استفاده به صورت غیرحضوری(Remote Usability Test)
  7. پرسونای کاربری(User Persona)

به‌عنوان طراحانی که می‌توانند به‌عنوان محقق عمل کنند، در قرن بیست‌ویکم گزینه‌های زیادی در اختیار داریم، گزینه‌هایی که از زمینه‌های سنتی یا نامرتبط می‌آیند و آن‌هایی که با فناوری‌هایی که همیشه درگیر آن بوده‌ایم رشد کرده‌اند. از آنجایی که پیشرفت تکنولوژی به ابزارهای در دسترس ما قدرت داده است، قیمت این ابزارها کاهش یافته است. در نتیجه، هیچ بهانه‌ای برای استفاده نکردن از ترکیبی از این تکنیک‌ها برای دستیابی به بهترین طراحی وجود ندارد.


فصل ششم هم به پایان رسید! در فصل هفتم درباره طراحی تعاملی صحبت خواهیم کرد. ممنون که وقت‌تون رو در اختیار این پست قرار دادین.

Tags

برچسب‌ها

Related Articles

مقالات مرتبط

چگونه با کاربران مصاحبه کنیم؟
جمع‌آوری داده‌های کاربر به منظور تبدیل اون‌ها به اطلاعات کاربردی و مفید یکی از مهم‌ترین‌ها در طراحی تجربه کاربریه. توی این فصل قراره بدونیم چجوری با کاربران مصاحبه کنیم تا به این هدف برسیم.
کاور مقدمه ای بر قابلیت استفاده - قسمت دوم
یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های یک محصول قابل استفاده تحمل خطا است. با توجه به مسائلی مانند پیچیدگی‌ها، سطح رضایت مختلف کاربران و..
کاور مقدمه ای بر قابلیت استفاده
قابلیت استفاده و تجربه کاربری دو مقوله جدا از هم هستند. قابلیت استفاده بخشی حیاتی و مهم است که تجربه کاربری را شکل می‌دهد، و از این رو زیر چتر بزرگ آن قرار می‌گیرد.
عوامل تاثیرگذار در تجربه کاربری
تجربه کاربری عاملی تعیین کننده در موفقیت و شکست یک پروژه است، اما منظور ما از تجربه کاربری دقیقا چیست؟
تفکر طراحی چیست؟
فرآیند طراحی در اغلب مواقع شامل گروهی از آدم‌ها است که در دپارتمان‌های مختلف مشغول به کار هستند. به همین دلیل توسعه، دسته‌بندی و سازمان‌دهی ایده‌ها و راه‌حل‌ها می‌تواند سخت باشد.
تفکر طراحی چیست؟
در قسمت اول تا اونجا پیش رفتیم که می‌خواستیم با یک مثال نشون بدیم که قدرت تفکر طراحی چقدر می‌تونه توی رسیدن به یک راه‌حل بهینه به ما کمک کنه.
کاور پست تفکر طراحی چیست؟
تفکر طراحی چیزی نیست که طراحان آن را از ابتدا در خود داشته باشند. تمام نوآوران و افراد خلاق در ادبیات، هنر، موسیقی، علم، مهندسی و...، این ویژگی را با تمرین به دست آورده‌اند.
مقدمه طراحی تجربه کاربری
از آنجایی که UX بازه‌ی گسترده‌ای از موضوعات مختلف(از دسترس‌پذیری تا طراحی وایرفریم) را شامل می‌شود، می‌تواند برای تازه‌واردهای این زمینه پیچیده و دشوار باشد.
تصویر پست پیش گفتار کتاب مبانی طراحی تجربه کاربری
اگر به دنبال این هستید که یک آشناییِ پایه‌ای برای ورود به دنیای طراحی تجربه کاربری(User Experience Design) یا همان UX به دست آورید، یا حتی اگر قصد به‌روز کردن دانش خود را دارید این کتاب می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد.

دسته‌بندی‌ها