UI

تصویر پست پیش گفتار کتاب مبانی طراحی تجربه کاربری

کتاب مبانی طراحی تجربه کاربری – پیش‌گفتار

در این سری پست‌های دنباله‌دار قصد داریم با ترجمه‌ی کتاب مبانی طراحی تجربه کاربری از وب‌سایت پر هوادار بنیاد طراحی تعاملی، به آسان‌تر شدن آموزش طراحی تجربه کاربری و یادگیری آن کمکی کرده باشیم. وب‌سایت نکوسایت برای طراحی سایت‌های کارفرمایان عزیز به شدت به دنبال پیاده‌سازی اصول تجربه کاربری است.

قسمت‌هایی که از این سری پست‌ها منتشر شدند:


اگر به دنبال این هستید که یک آشناییِ پایه‌ای برای ورود به دنیای طراحی تجربه کاربری(User Experience Design) یا همان UX به دست آورید، یا حتی اگر قصد به‌روز کردن دانش خود را دارید این کتاب می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد.

گستره‌ی مباحثی که در تجربه کاربری پوشش داده می‌شود شگفت‌انگیز است: طراحی تعاملی(Interaction Design) به معنای روان‌شناسی حرکات و بازخوردها، تفکر طراحی(Design Thinking) به معنای یک پروسه‌ی تکرارشونده با هدف ارائه‌ی راه‌حل که شالوده‌ی آن هم‌دلی و هم‌فکری با مشتری/کارفرما است، و کاربردپذیری(Usability) به معنای اینکه استفاده از یک محصول تا چه اندازه آسان است. این‌ها تنها تعدای از زمینه‌هایی هستند که در این زمینه مطرح می‌شوند. این دلیلی است که تجربه کاربری برای شمار زیادی از مردم شگفت‌انگیز است. چه یک مدیر کسب‌کار باشید که در حال کار کردن بر روی پروژه‌ای هستید و چه یک طراح مشتاق به یادگیری طراحی کاربرمحور(User-Centered Design)، تجربه کاربری چیزهای زیادی در خود دارد که بتواند به شما یاد بدهد.

علاوه بر این، در این زمینه صنعتی جهانی است. موقعیت‌های شغلی برای این زمینه به شکل بی‌سابقه‌ای در حال افزایش هستند. درآمد طراحان تجربه کاربری هم رشده زیادی داشته است که برای نمونه در شهرهایی مانند سن فرانسیسکو و نیویورک این عدد 110 هزار دلار است(این آمار مربوط به سال 2018 میلادی است).

این‌ها دلایلی بودند که در بنیاد طراحی تعاملی(Interaction Design Foundation) بر آن شدیم تا این کتاب را تهیه کنیم. تمام مباحثی که هرکسی برای شروع یادگیری UX به آن‌ها نیاز دارد، در 9 فصل با خوانایی عالی پوشش داده شده است. هر فصل مانند یک دوره‌ی کوچک آموزشی جداگانه عمل کرده و مفاهیم کلیدی، راه‌حل‌های بهینه(Best Practices) و دستورالعمل‌ها را معرفی می‌کند.

در پایان هر فصل خلاصه و نکات یادگرفته شده‌ی مهم آن فصل در بخشی با نام The Take Away قرار داده شده است. اگر ما کارمان را درست انجام داده باشیم، هر فصل باید باعث برانگیختن علاقه‌ی شما به یک مبحث به‌خصوص شود که زیر چتر بزرگ طراحی UX قرار دارد. امیدوارم از خواندن این کتاب کوچک اما آموزنده لذت ببرید، و این آغازی خواهد بود برای سفر شگفت‌انگیز و بی‌پایان یادگیری.


قسمت بعدی این پست رو در پست بعدی یعنی مقدمه طراحی تجربه کاربری می‌تونید بخونید. ممنون!

Tags

برچسب‌ها

Related Articles

مقالات مرتبط

کاور مقدمه ای بر قابلیت استفاده - قسمت دوم
یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های یک محصول قابل استفاده تحمل خطا است. با توجه به مسائلی مانند پیچیدگی‌ها، سطح رضایت مختلف کاربران و..
کاور مقدمه ای بر قابلیت استفاده
قابلیت استفاده و تجربه کاربری دو مقوله جدا از هم هستند. قابلیت استفاده بخشی حیاتی و مهم است که تجربه کاربری را شکل می‌دهد، و از این رو زیر چتر بزرگ آن قرار می‌گیرد.
عوامل تاثیرگذار در تجربه کاربری
تجربه کاربری عاملی تعیین کننده در موفقیت و شکست یک پروژه است، اما منظور ما از تجربه کاربری دقیقا چیست؟
تفکر طراحی چیست؟
فرآیند طراحی در اغلب مواقع شامل گروهی از آدم‌ها است که در دپارتمان‌های مختلف مشغول به کار هستند. به همین دلیل توسعه، دسته‌بندی و سازمان‌دهی ایده‌ها و راه‌حل‌ها می‌تواند سخت باشد.
تفکر طراحی چیست؟
در قسمت اول تا اونجا پیش رفتیم که می‌خواستیم با یک مثال نشون بدیم که قدرت تفکر طراحی چقدر می‌تونه توی رسیدن به یک راه‌حل بهینه به ما کمک کنه.
کاور پست تفکر طراحی چیست؟
تفکر طراحی چیزی نیست که طراحان آن را از ابتدا در خود داشته باشند. تمام نوآوران و افراد خلاق در ادبیات، هنر، موسیقی، علم، مهندسی و...، این ویژگی را با تمرین به دست آورده‌اند.
مقدمه طراحی تجربه کاربری
از آنجایی که UX بازه‌ی گسترده‌ای از موضوعات مختلف(از دسترس‌پذیری تا طراحی وایرفریم) را شامل می‌شود، می‌تواند برای تازه‌واردهای این زمینه پیچیده و دشوار باشد.

دسته‌بندی‌ها