این پست قسمت سوم و پایانی از فصل دوم هستش که قراره دربارهی کاربردهای تفکر طراحی حرف بزنیم. در این پست(لینک) میتونید تمام قسمتهای منتشر شده از ترجمه کتاب «مبانی طراحی تجربه کاربری) رو ببینید. بعد از اتمام این فصل به سراغ فصل سوم میریم: 7 عامل موثر در تجربه کاربری.
فصل دوم – بخش سوم
تفکر طراحی چیست و چرا تا این اندازه محبوب است؟
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه
تفکر طراحی یک ابزار اساسی است
فرآیند طراحی در اغلب مواقع شامل گروهی از آدمها است که در دپارتمانهای مختلف مشغول به کار هستند. به همین دلیل توسعه، دستهبندی و سازماندهی ایدهها و راهحلها میتواند سخت باشد. یکی از روشهایی که میتواند پاسخ این مشکل باشد، استفاده از رویکرد تفکر طراحی است. شاید یکی از مهمترین کاربردهای تفکر طراحی همین باشد.
تیم براون(Tim Brown) در کتاب موفق خود، تغییر بهوسیلهی طراحی نشان میدهد که تفکر طراحی اساسا بر پایهی ایجاد و تولید راهحلی کلینگر است که تاکید بر درک و فهم کامل آن مشکلاتی از افراد دارد که ذاتا درونی یا مبهم هستند. مسکلاتی از جنس احساسات، نیازها، انگیزهها و محرکهای رفتاری. با یک رویکرد کاملا علمی نمیتوان به این دسته از مشکلات رسیدگی نمود. تیم براون در کتاب خود تفکر طراحی را رویکردی منطقی و با تجزیه و تحلیل میداند که منجر به خلق راهحلهای نوآورانه میشود.
علم و عقلانیت در تفکر طراحی
برخی از فعالیتهای علمی شامل تحلیل تعامل کاربران با محصول و بررسی شرایطی که آنها در آن عمل میکنند میشود: تحقیق دربارهی نیازهای کاربر، استفاده از تجارب پروژههای قبلی، توجه به شرابط فعلی و آیندهی محصول، آزمون گرفتن از پارامترهای مختلف در یک مساله، و آزمایش عملی راهحلهای جایگزین.
بر خلاف یک رویکرد صرفا علمی، که در آن اکثر کیفیت های شناخته شده، ویژگی ها، و غیره از مسئله به گونه ای آزمایش می شود که به راه حل مشکل برسد، تحقیقات تفکر طراحی شامل عناصر مبهم مسئله برای آشکار کردن پارامترهای ناشناخته قبلی و کشف استراتژی های جایگزین است.
پس از رسیدن به تعدادی از راهحلهای بالقوه مشکل، فرآیند انتخاب بر اساس عقلانی بودن انجام میشود. طراحان تشویق میشوند تا با درستی سنجی و تجزیه و تحلیل بهترین گزینهی موجود را بیابند.
تولید ایدهها و راهحلهای خلاقانه از طریق درک انسانها
با داشتن شالودهای قوی از علم و عقلانیت، تفکر طراحی به دنبال ایجاد درکی کامل از مشکلاتی است که آدمها با آنها روبهرو میشوند. تفکر طراحی تلاش بر همدلی با نوع بشر دارد. طبیعت ایجاد ایدهها و راهحلها در تفکر طراحی بیانگر این است که این رویکرد معمولا به نحوه تعامل کاربرها با محصول حساستر و علاقهمند تر است. عنصر خلاقانهی تفکر طراحی نهفته در روشهایی است که برای تولید این راهحلها به کار گرفته میشوند.
تفکر طراحی فرآیندی تکرارشونده است، نه یک فرآیند خطی
تفکر طراحی یک فرآیند تکرارشونده و غیر خطی است. این به این معنی است که تیم طراحی به طور مداوم از نتایج خود برای بررسی، پرسش و بهبود مفروضات اولیه خود استفاده می کنند. نتایجی که از مرحلهی پایانی به دست میآوریم باعث بهبود درک ما از مساله و کمک به تعیین دقیق پارامترهای آن میشود. همچنین امکان تعریف مجدد و بازبینی مساله را نیز پیدا میکنیم. شاید مهمترین دستاورد این باشد که بتوانیم درک و بینشی جدید نسبت به راهحلهای جایگزین پیدا کنیم که تا پیش از این و دانستهها و درک قبلی قادر به آن نبودیم.
تفکر طراحی برای همه
تیم براون عقیده دارد تفکر طراحی فقط برای طراحان نیست، بلکه برای هر سطحی در هر کسبوکاری است. کارمندان خلاق، فریلنسرها، و رهبرانی که قصد دارند این نوع از تفکر را وارد سازمان خود کنند نیز میتوانند از کاربردهای تفکر طراحی بهره ببرند.